Multi-tenant, singel- of multi-intance

Meer en meer bedrijven migreren tegenwoordig hun telefoonsystemen naar de cloud. Telco’s die openstaan voor de evoluerende markt voegen ook nieuwe producten toe aan hun portfolio om tegemoet te komen aan de behoeften van klanten en nieuwe omzetkansen te creëren. Cloud telefonie wordt in verschillende varianten geleverd: als Multi-Tentant, Singel Instance en Multi-Instance. Maar wat houdt dat nu in en wat is als reseller nu de beste keuze? Laten we deze 3 eens nader bekijken.

In een cloud omgeving met multi-tenants (MT) delen vrijwel alle klanten hetzelfde exemplaar van de applicatiecode. Ze hebben hun gegevens ook opgeslagen in een enkele, gedeelde (en vaak versleutelde) database. Wanneer de leverancier een nieuwe release beschikbaar maakt, hoeft er slechts één exemplaar van de code te worden bijgewerkt en worden alle klanten tegelijkertijd gemigreerd naar de nieuwe versie. Bedenk hoe LinkedIn haar uiterlijk en functies veranderd. Elke LinkedIN-klant ziet de nieuwe versie van het scherm of de nieuwe functie wanneer hij de volgende keer toegang krijgt tot deze website. Er zijn geen upgrade-cd’s / downloads vereist. De nieuwe versie verschijnt direct voor alle gebruikers. Of je het nu wilt of niet! MT varianten worden vaak gebruikt door operators en/of providers als extra verdienmodel. Je betaalt per gebruiker, maar wil je voicemail, IVR of groepsoproep, dan wordt daar vaak extra voor gerekend. Een van de grootste voorbeelden van een MT is Broadsoft.

Multi-Tenant Een update is direct voor alle gebruikers. Of je het nu wilt of niet!

Single Instance” Is een cloudimplementatie van een applicatie waarbij elke klant zijn eigen kopie van de software gebruikt en zijn gegevens in zijn eigen specifieke omgeving bewaart. De software is ontwikkelt om een enkele centrale op te leveren. Een voorbeeld van een Single Instance centrale is 3CX. Deze software is ontwikkeld om een enkele centrale op te leveren, op klant lokatie of in een “private” cloud. Alle functies zijn direct beschikbaar, zonder extra kosten. De licentie is gebaseerd op het aantal gelijktijdige gesprekken met onbeperkte gebruikers en niet bedoeld als Pay per user. Single Instance (SI) is bedoelt als stand-alone, toch zijn er providers die single instance oplossingen opleveren als een multi variant in een pay per user model. Dat heeft enkele nadelen. Een SI is bedoeld als stand-alone en heeft in die hoedanigheid een eigen (externe) IP adres nodig. Om kosten te besparen en geen tekort te hebben aan externe IP adressen, worden oplossingen bedacht als het virtualiseren van de software op een enkele server en het gebruik van NAT routeringen. Omdat de SI vaak ook al met een NAT routering werkt, kan de dubbele NAT wel eens voor klachten zorgen.

Om per gebruiker te factureren, bekijkt de provider per maand hoeveel gebruikers er in de SI aangemaakt zijn. Dit doen zij vanwege het vele werk vaak maar 1x per maand. Zo kan een gebruiker dus een maand lang gebruikers aanmaken en gebruiken en vlak voor de facturatie weer verwijderen zonder dat deze in rekening gebracht worden.

Singel-Instance: Providers sturen zodra een update beschikbaar is een mail naar hun klanten met de waarschuwing dat updaten op eigen risico is!

Een ander nadeel van SI virtualiseren is dat de provider niet de controle heeft over updates die de ontwikkelaar beschikbaar stelt. De ontwikkelaar stelt de update direct beschikbaar aan de gebruiker, voert deze de update uit terwijl het platform van de provider hier (nog) niet geschikt voor is, dan kan het zijn dat de centrale niet meer bruikbaar en onherstelbaar is. Providers sturen daarom zodra een update beschikbaar is een mail naar hun klanten met de waarschuwing dat updaten op eigen risico is!

Multi-Instance” (MI) is een variant van multi-tenant en Singel Instance, maar met enkele belangrijke aanpassing. MI is een cloudimplementatie van een applicatie waarbij elke klant zijn eigen kopie van de software gebruikt en zijn gegevens in zijn eigen specifieke omgeving bewaart. Alle functies zijn direct beschikbaar zonder additionele kosten. Het lijkt dus veel op een gehoste single-tenant-oplossing, maar de provider blijft in controle over de updates. Hij geeft de update vrij aan zijn klanten vrij en niet de ontwikkelaar, waarna de klant of een reseller zelf nog eens in staat is om de software-updates, bestandsconversies, Back-ups en restore zelf te doen. Zo behoudt de reseller of de klant volledig de controle over zijn eigen instance. In tegenstelling tot het virtualiseren van meerdere singel instances, wordt het probleem van een tekort aan IP adressen voorkomen en zijn extra NAT routeringen niet nodig.

Een groot voordeel van MI is dus dat de reseller of de klant zelf een backup en restore kan doen, zonder dat dit ten last gaat van andere MI gebruikers. Dit kan omdat elke klant zijn eigen specifieke omgeving heeft. Heb je een verkeerde configuratie gedaan maar weet je niet meer hoe? Dan kun je dan kun je eenvoudig en snel een eerdere backup terug zetten.

Een volledige backup maken in een Multi-tenant oplossing is in de meeste gevallen niet mogelijk.

Kort gezegd: wanneer u een MT cloudapplicatie-oplossing gebruikt, worden uw gegevens beschermd door de leverancier via een reeks hulpprogramma’s. Ze kunnen een probleem opsporen, de service omschakelen naar een failover-centrum en in het geval van een catastrofale storing, zelfs uw (en alle gegevens van andere klanten) herstellen. Maar wat ze niet bieden, is de mogelijkheid voor alleen uw bedrijf om uw informatie eenvoudig terug te draaien en te herstellen, wat met een MI wel mogelijk is.

Waarom wordt dat niet bij een MT aangeboden? Om dat in een multi-tenant cloud-wereld te doen, zou de leverancier de server / database moeten verwijderen met uw gegevens. Omdat die server zowel de gegevens van uw bedrijf als die van andere klanten bevat, zouden ALLE klanten offline gedwongen worden terwijl u een herstelactie uitvoerde. Dit is niet wenselijk, omdat tenlaste zal zijn van mogelijk duizenden klanten en daardoor het imago van de cloudleverancier zou kunnen schaden. In sommige gevallen moeten de andere getroffen klanten hun instellingen dan mogelijk ook opnieuw toepassen.

De keuze voor een Multi-Tentant, Singel Instance en Multi-Instance oplossing kan uiteenlopende redenen hebben. Kosten, in hoeverre is de kennis, hoe makkelijk is iets configureerbaar, in hoeverre wil de klant controle hebben en hoe belangrijk is zijn data zijn enkele overwegingen om een keuze te maken.

Voice Solutions is de hosting partner van Yeastar cloud PBX. Deze cloud telefooncentrale van Yeastar is een Multi-Instance. Alle functies zijn direct beschikbaar zonder additionele licenties, inclusief SIP trunk en heeft u volledig controle over de Instance voor een vast laag bedrag per gebruiker per maand. Daarnaast uw eigen SIP trunk gebruiken? Ook dat is in deze Multi-Instance centrale mogelijk.

Meer weten? www.voicesolutions.nl T. 036 – 521 46 00 E. info@voicesolutions.nl